جزئیات مقاله
CMS های اختصاصی یا آماده؟
3003
0

CMS های اختصاصی یا آماده؟

  • دوشنبه 4 تیر 1397
  • ()
  • 3رأی

طراحی سایت با CMS اختصاصی یا وردپرس؟

طراحی سایت وردپرس بهتر است یا CMS اختصاصی؟

به جرات میتوان گفت یکی از بزرگترین سوالات در ذهن مشتریان طراحی وب سایت انتخاب میان طراحی سایت با CMS ‌اختصاصی یا استفاده از سیستم های مدیریت محتوای متن باز مانند وردپرس و جوملا است. البته در این تردید به آنها حق می دهیم زیرا هر شرکت طراحی سایت برای سبک کاری خود استدلال هایی بیان می کند که همه آنها می توانند درست باشند. در حقیقت باید بگوییم هر دو راه حل درست هستند ولی باید ابتدا تعیین کنید که چطور سایتی مورد نظر شماست.

طراحی سایت با CMS اختصاصی چیست؟

CMS  به معنی سیستم مدیریت محتوا یا همان پنل مدیریت یک وبسایت است. طی سالهای اخیر CMS های بسیاری معرفی شده اند که به صورت کاملا رایگان و متن باز در اختیار عموم قرار گرفته اند. شناخته شده ترین CMS های رایگان عبارتند از وردپرس، جوملا و دروپال. CMS اختصاصی یعنی این پنل مدیریت و معماری دیتابیس تنها برای شما و متناسب با نیازهای وب سایت شما طراحی شده است.

 

مزایای CMS اختصاصی

به طور حتم استفاده از یک سیستم اختصاصی می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد که تلاش می کنیم مهمترین شان را با هم بررسی کنیم.

 

سرعت بالاتر، انعطاف بیشتر

زمانیکه همه چیز از ابتدا توسط یک طراح سایت حرفه ای و متناسب با اهداف شما پیاده سازی میشود یعنی از هر گونه کد اضافی در صفحه و جدول بی استفاده در دیتابیس پرهیز شده و دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمان ممکن رخ میدهد. همچنین تسلط این فرد بر هسته ای که نوشته است و ارتباطات داخلی کدها به او کمک میکند که در زمینه ارتقای آن انعطاف پذیری بالایی داشته و امکانات متنوعی را به آن اضافه کند.

 

امنیت بالا در CMS اختصاصی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در یک CMS‌ اختصاصی همواره مورد توجه قرار می گیرد امنیت بالای آن است. این امنیت ناشی از اختصاصی بودن کدها و عدم اطلاع سایرین از پشت پرده سایت است. تصور کنید که سایت شما به زبانی جدید که هیچ کس در دنیا بلد نیست نوشته شده باشد، در نتیجه جاسوسی از آن بسیار سخت خواهد بود.

معایب CMS اختصاصی در مقایسه با وردپرس

در کنار ویژگی هایی مانند امنیت و سرعت که در یک CMS اختصاصی مورد توجه است فاکتورهای دیگری نیز باید در طراحی وب سایت

 در نظر گرفت که می توانند بر انتخاب شما تاثیرگذار باشند. مهمترین معایب یک سیستم مدیرت محتوای اختصاصی به شرح زیر است:

 

هزینه بالا و زمان طولانی برای طراحی سایت

تصور کنید که برای خرید یک دست کت و شلوار به بازار مراجعه کنید یا به یک خیاط شخصی دوز، کدامیک هزینه بالاتری خواهند داشت؟ همین مثال در طراحی سایت نیز وجود دارد. زمانیکه شما از سیستم های مدیریت محتوای رایگان استفاده می کنید بخش زیادی از هزینه های طراحی و توسعه پنل های مدیریتی را پیش رو نخواهید داشت.

 

در طراحی سایت با CMS اختصاصی مدت طراحی سایت شما افزایش یافته و به همین نسبت هزینه های شما بیشتر می شود. ممکن است یک شرکت به شما پیشنهاد قیمتی مشابه با یک سایت وردپرسی اختصاصی برای یک CMS اختصاصی بدهد، در این شرایط باید به این فکر کنید که آن CMS برای شما اختصاصی نیست بلکه برای آن شرکت اختصاصی است. یعنی یک CMS توسط یک تیم ۵ تا ۱۰ نفره پیاده سازی شده و با عنوان اختصاصی به شما فروخته می شود، حال آنکه همین سیستم به شرکت های دیگر و زمینه های کاری دیگر نیز فروخته خواهد شد و عملا اختصاصی بودن آن برای شما نیست بلکه برای شرکت تولید کننده است.

پشتیبانی ضعیف یا گران قیمت

زمانیکه شما از یک سیستم مدیریت محتوای متن باز مانند وردپرس استفاده می کنید با جامعه ای چندین میلیونی از طراحان وب سایت در سرتاسر دنیا روبرو هستید. افرادی که هر یک دارای تجربیات و توانایی های متفاوتی هستند. حال آنکه در یک سیستم اختصاصی شما محدود به یک تیم هستید و تنها آنها می توانند درخواست های شما را پیاده سازی کنند.

 

زمانیکه شرکت های طراحی سایت با ترافیک کاری مواجه می شوند یا درخواست های شما را به تاخیر می اندازند و یا هزینه بالایی برای تغییرات کوچک درخواست میکنند و در هر دو حالت شما شرایط سختی را تجربه میکنید. هرچقدر این همکاری طولانی تر شود وابستگی شما به شرکت بیشتر شده و شرایط پشتیبانی سخت تر می گردد. در نقطه مقابل اگر هسته سایت شما وردپرس باشد و شرکت پشتیبان خدمات مناسبی ارایه ندهد به سرعت می توانید یک شرکت یا نیروی کار جایگزین برای انجام درخواست های خود با قیمت مناسب پیدا کنید.

 

برآیند موارد ذکر شده نه به این معنی است که وردپرس بهتر است و نه سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را پیشنهاد می دهد، هردو می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند زیرا هنوز یک فاکتور دیگر در تصمیم گیری شما تاثیرگذار است و آن چیزی نیست جز نوع کسب و کار شما.

CMS اختصاصی برای چه سایت هایی مناسب است؟

در این بخش سایت های پرطرفدار در فضای وب را بررسی کرده و تصمیم می گیریم که برای هریک از آنها چه سیستم مدیریت محتوایی پیشنهاد می شود.

 

طراحی فروشگاه اینترنتی

یکی از نمونه های مناسب برای استفاده از CMS‌ اختصاصی طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

 بسیار بزرگ است. معمولا سایت هایی که قصد دارند گستره وسیعی از محصولات را به فروش برساند نیازمند بستر اختصاصی برای سایت و ارتباط با بخش های مهمی مانند انبار، تحویل و پرسنلی هستند. در این شرایط پیشنهاد می شود با استفاده از کدنویسی اختصاصی ارتباط مناسب میان آنها را ایجاد کرده و شرایط ارتقای سریع سیستم را برای خود ایجاد کنند.

 

البته این شرکت ها معمولا ترجیح می دهند طراحی فروشگاه اینترنتی توسط یک تیم داخلی و بخش IT شرکت انجام شود تا در سریعترین زمان نیازهای سیستم را برطرف کنند که نمونه بسیار موفق آن دیجی کالا است. در نقطه مقابل اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی تخصصی برای فروش محصولات در زمینه ای مشخص و با جامعه هدف محدود را دارید استفاده از وردپرس میتواند انتخابی بسیار مناسب باشد زیرا زمان و هزینه راه اندازی سایت در مقایسه با شرایطی که خودتان تیم سازی کنید بسیار پایین تر خواهد بود.

بعد از یک یا دو سال فعالیت و شناخت دقیق از بازار میتوانید براساس نیازهای خود یک CMS اختصاصی طراحی و پیاده سازی نمایید و در زمان طراحی این سیستم سایت شما به خوبی در دسترس مشتریان بوده و خدمت رسانی میکند. سایت هایی مانند کادورنگی و اسدشاپ را میتوان نسخه های موفق از راه اندازی فروشگاه اینترنتی تخصصی بر بستر وردپرس دانست.

 

طراحی سایت شرکتی

برای شرکت ها و مجموعه های صنعتی و تولیدی بهترین انتخاب طراحی سایت شرکتی با استفاده از وردپرس است. این مجموعه ها معمولا امکانات پیچیده ای در پنل مدیریتی خود نیاز داشته و بیشتر به طراحی پوسته بیرونی توجه می کنند. در این شرایط وردپرس کلیه نیازهای شما را برطرف کرده و طراحی یک قالب اختصاصی میتواند با هزینه ای معقول حضور شما در اینترنت را به بهترین شکل ممکن سازد.

 

طراحی سایت برای سازمان های دولتی

سازمان های دولتی همانند فروشگاه های اینترنتی بزرگ معمولا نیازمند یک پرتال مرکزی هستند تا علاوه بر ارایه اطلاعات بر روی سایت خود بتوانند منابع نیروی انسانی و ارتباطات داخلی را مدیریت کنند. به همین منظور عموما به سمت شرکت هایی می روند که در زمینه طراحی پرتال های سازمانی و سیستم های ERP تخصص دارند.

البته در همین سازمان ها نیز می توان مناسبات داخلی شرکت را از سایت جدا نمود زیرا عملا بیشتر آنها از سایت تنها برای معرفی خود و اطلاع رسانی استفاده می کنند. میتوان در چنین شرایطی طراحی یک سایت شرکتی برای حضور در فضای وب را پیشنهاد نموده و مناسبات داخلی را از طریق یک پورتال سازمانی مدیریت نمود. بهترین نمونه در این زمینه سایت فروشگاه زنجیره ای رفاه یا نرم افزار حسابداری هلو است.

طراحی سایت های خبری

برای سایت های خبری عموما سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و کلیه امکانات یک سایت خبری بر بستر وردپرس قابل پیاده سازی است. بسیاری تصور می کنند که سیستم های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس توانایی میزبانی از سایت هایی با محتوا و کاربر زیاد را ندارند که یک باور اشتباه در فضای وب فارسی است. استفاده سایت های بزرگ خبری دنیا از وردپرس گواهی بر توانایی های آن در میزبانی از سایت های بزرگ است و در داخل ایران نیز سایت هایی مانند فدارسیون والیبال ایران نمونه ای موفق در این زمینه محسوب می شوند.

طراحی سایت های  خلاقانه

سایت های خلاقانه عموما به سایت هایی اشاره دارد که توسط یک استارت آپ و با رویکردی کاملا متفاوت پیاده سازی می شوند. معمولا در این سایت ها نیازمند پیاده سازی امکانات و قابلیت هایی هستیم که در هیچ وبسایت دیگری موجود نیست. در این شرایط وردپرس و CMS اختصاصی وضعیت کاملا مشابهی داشته و هر دو نیازمند توسعه و خلاقیت هستند.

 

با توجه به اینکه استارت آپ ها عموما سرمایه لازم برای کدنویسی یک CMS اختصاصی و تشکیل تیم قدرتمند را ندارند در ماه های اولیه کار خود یک نسخه اولیه بر بستر وردپرس پیاده سازی کرده و بازخورد مشتریان را آنالیز می کنند. هر زمان احساس کنند این ایده به مرحله گسترش و ارتقا نزدیک شده است تصمیم می گیرند که سایت را بر روی یک CMS اختصاصی بازنویسی کنند و یا حتی با استفاده از بستر قدرتمند وردپرس امکانات مورد نظر خود را به آن اضافه نمایند. سایت هایی مانند پین ورک و بانیلینک را میتوان نمونه هایی موفق از راه اندازی یک استارتاپ و ایده بر بستر وردپرس دانست.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه