جزئیات مقاله
تجربه کاربری UX چیست
7382
0

تجربه کاربری UX چیست

  • دوشنبه 1 شهریور 1395
  • ()
  • 25رأی

تجربه کاربری یا UX چیست؟

تجربه کاربری و تجربه ای است که کاربر در تعامل با یک محصول مانند یک صفحه وب یا یک نرم افزار و یا یک ابزار ساده کسب می کند.

این تجربه نقش تعیین کننده ای در انتخاب کاربر دارد و باعث می شود که کار با محصول نهایی برای کاربر خوشایند یا نا خوشایند باشد.

مثلا اگر در یک پیام رسان لیست مخاطبان منظم نباشد با دکمه ارسال در اندازه مناسب و یا جای مناسب قرار نگرفته باشد کاربر تجربه خوشایندی از کار با این پیام رسان نخواهد داشت و به محض انتشار پیام رسان دیگر به آن مهاجرت خواهد کرد. این تجربه در مورد هر چیزی که کاربری با آن تعامل دارد همین طور عمل می کند و تاثیر زیادی در مراقبت از کار بران دارد.

یک محصول هر چقدر تبلیغات زیاد و جذب کاربر بالایی داشته باشد اگر توانایی نگهداری این کاربران را نداشته باشد هزینه های انجام شده برای تبلیغات و جذب مخاطب از بین می رود و بی فایده خواهد بود.

تجربه کاربری در چه مواردی کاربرد دارد

تجربه کاربری در مورد هر چیزی که کاربر با آن تعامل دارد کاربرد دارد برای مثال:

    وبسایت ها

    فروشگاه ها

    صنعت چاپ

    شبکه های اجتماعی

    تلفن ها

    ایمیل

    و...

 

تجربه کاربری هم بصورت دیجیتال و هم بصورت غیر دیجیتال در موارد زیادی کاربرد دارد.

تجربه کاربری در چه زمینه هایی مطرح می شود

تجربه کاربری در تعداد زیادی از علوم و فنون مطرح می شود که تعدادی از آنها عبارت اند از:

    طراحی تعامل

    مهندسی عوامل انسانی

    طراحی صنحتی

    روانشناسی

    مردم شناسی

چه چیزی یک تجربه را می سازد

موارد زیادی در ساخت یک تجربه موثر هستند مانند:

کارایی: آیا محصول مفید است و هدف مشخصی دنبال می کند؟

قابلیت استفاده: آیا استفاده از محصول آسان است؟ و یا نیاز به راهنمایی کمی دارد؟

قابلیت یادگیری: مدیریت محصول به سادگی و سریع و حداقل دستورات امکان پذیر است؟

زیبایی شناسی: جلوه ظاهری محصول و طراحی آن برای کاربر جذاب است؟

احساسات: آیا حس مثبتی در پاسخ به محصول ویا برند به کاربر منتقل می شود؟

چه زمانی برای طراحی کاربری مناسب تر است؟

به مراتب هرچه سریع تر به این کار اقدام شود هزینه های این کار کمتر بوده و بخش های کمتری مورد تغییر قرار می گیرند و سایر بخش ها نیز با مشخص بودن قالب کار سریع تر طراحی و پیاده سازی می شوند و نیاز به تغییر دوباره نخواهند داشت.

طراحی تجربه کاربری دارای چه مراحلی است؟

برسی پروژه

برسی و تحقیق در مورد هدف کسب و کار و ایجاد یک نمای کلی برای پروژه.

برسی کاربران

تحقیق در مورد این که کاربران این محصول با چه سطح دانش و توانایی هایی دارند و همچنین چه پیش زمینه هایی دارند و این که به دنبال چه چیزی هستند و از استفاده این محصول چه هدفی دارند.

دریافت مفهوم

فهمیدن دقیق و برسی کامل آنچه طی تحقیقات بدست آمده است.

ساخت طرح اولیه

ساختن یک طرح و نما اولیه از آنچه قرارست ساخته شود.

ساختن نمونه اولیه

ساخت یک مدل و یک نمونه اولیه از محصولی که قرار است طراحی شود.

تست نمونه اولیه

تست نمونه اولیه و سنجیدن آن در شرایط مختلف و نقد و برسی آن برای رفع در یافتن اشکالات و تکرار این عمل

طراحی سناریو محصول

طراحی مراحل کار با محصول و چگونگی استفاده از آن.

طراحی نهایی

ساختن طرح نهایی محصول طبق برسی های انجام شده و دریافت مستمر نظرات کاربران و تلاش دائمی برای بهتر کردن محصول

 

نتیجه گیری

با توجه به مراحل بالا با درنظرگرفتن نیاز های کاربر و اهداف محصول و سعی در ساده کردن کار و ایجاد تجربه مناسب کاربری می توان کاربران خود را هرچه بیشتر وفادار ساخت.

چیزی که باعث میشود یک محصول بعد از جذب کاربر رشد کند نگهداری از این کاربران است و بدون نگهداری از این کار بران جذب کاربر ثمر بخش نخواهد بود.

باتشکر از توجه شما

منابع

Killer UX design book

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه