جزئیات مقاله
VoIP چيست؟ (ویپ چیست؟)
3185
0

VoIP چيست؟ (ویپ چیست؟)

  • پنج شنبه 18 مرداد 1397
  • ()
  • 1رأی

VoIP چيست؟ (ویپ چیست؟)

معني VOIP انتقال صدا روي اينترنت يا همان پروتكل IP مي باشد. اين تكنولوژي در ابعاد مختلف تجاري، بين الملل و شبكه هاي اجتماعي مورد استفاده قرار مي گيرد و هر روزه بر كاربران اين تكنولوژي افزوده شده و سرويس هاي متنوعي روي آن ارايه مي گردد.

تاريخچه VoIP

تكنولوژي  VoIP  زاييده ايده NGN مخفف عبارت NEXT GENERATION NETWORK   به معني شبكه هاي نسل آينده هست مي باشد.

شايد اولين تجربه ما در ايران از تماس اينترنتي تحت شبکه چت روم هاي ياهو و ... مي باشد. بعدها اين تكنولوژي بواسطه ارزش افزوده فوق العاده ايي كه با كاهش هزينه ها داشت در غالب كارت هاي تلفني جهت تماس ارزان قيمت بين المللي مورد استفاده قرار گرفت.

شكل گيري VOICE OVER IP به صورت تجاري با توجه به ارزش افزوده فرواني كه به دنبال داشت به سرعت براي انتقال خطوط تلفن، تماس اينترنتي و تماس تصويري مورد استفاده قرار گرفت. سيستم تلفني VoIP  روز به روز با سرعت بيشتري حايگزين سانترال هاي سنتي مي شود. با سرعت بسيار زيادي سيستم تلفني تحت شبكه به انتخاب اول مديران سازمان ها و شركت ها تبديل شد.

 

ویژگی های VoIP

ويژگي هاي سيستم VoIP  از جهات مختلفي قابل بررسي مي باشد. يكي ازمهمترين ويژگي هاي سيستم تلفنی شبکه تماس اينترنتي مي باشد، كاهش هزينه تلفن از مهمترين پيامدهاي تماس اينترنتي مي باشد. تماس اينترنتي غير از كاهش هزينه ها سهولت تماس هاي تلفني را هم به دنبال دارد. با شماره گيري داخلي (سه يا چهار عدد) مي توانيم يك تماس تلفني را با همكاران خارج از دفتر برقرار كنيم و اختصاص يك شماره تماس مي توان با فرد مورد نظر، در هر جايي كه باشد  تماس تلفني را برقرار نمود و از به خاطر سپردن چندين شماره براي تماس با يك نفر رهايي پيدا كرد. تماس تصويري، VOICEMAIL و نرم افزارهاي تلفني از ديگر قابليت ها و ويژگي هاي VoIP  مي باشد.


مزاياي سيستم تلفني VoIP

يك سيستم VOIP براي يك شركت مزاياي متنوعي را به همراه دارد. از تماس اينترنتي و داخلي روي مربايل كه بگذريم، امكاناتي نظير ضبط مكالمات، صندوق صوتي يا همان VOICEMAIL، منشي تلفني ديجيتال (IVR)، گزارشات تماس و بسياري امكانات ديگر سيستم ويپ را به يك سيستم تلفني همه جانبه با ابزارهاي مديريتي بسيار حرفه اي تبديل كرده است.

سازمان ها و شركت ها از قابليت بي نظير نرم افزارهاي تلفني مي توانند در جهت مكانيزه كردن و اتوماسيون نمودن ارتباطات مشتريان با كارشناسان فروش و يا سرپرست ها و مديران پروژه استفاده نمايند و قابليت هايي مانند سيستم كد رهگيري تلفني، اطلاع خودكار وضعيت كالا به مشتري، احراز هويت تلفني و .... استفاده نمايند.

اين نرم افزارهاي تلفني نقش به سزاي در مديريت و صرفه جويي در هزينه هاي منابع انساني و بهينه سازي پاسخگويي به مشتريان و بهره ور نمودن فرايندها ايفا مي نمايند.

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه