جزئیات مقاله
ارزش کدام شرکت به مرز یک‌ هزار میلیارد دلار نزدیک‌تر است؟
3167
0

ارزش کدام شرکت به مرز یک‌ هزار میلیارد دلار نزدیک‌تر است؟

  • چهار شنبه 6 تیر 1397
  • ()
  • 2رأی

ارزش کدام شرکت به مرز یک‌ هزار میلیارد دلار نزدیک‌تر است؟

در وال استریت نگاه‌ها متوجه رشد پنج شرکت بزرگ جهان است: اپل، گوگل، فیس‌بوک، آمازون و مایکروسافت. ارزش کدام یک از آنها می‌تواند به‌زودی رکورد هزار میلیارد دلار را بشکند؟

روز چهارشنبه (۲ ژوئیه / ۱۱ مرداد) بهای سهام شرکت اپل به بیش از ۸۳۰ میلیارد دلار رسید و رکورد تازه‌ای برجا گذاشت. به این ترتیب ارزش این شرکت آمریکایی از ارزش ۸ شرکت بزرگ آلمانی، یعنی اس ای پی، زیمنس، بایر، آلیانتس، بی ای اس اف، تله‌کوم، فولکس واگن و دایملر (بنز) در مجموع بیشتر است.

 

بسیاری از کارشناسان وال استریت این احتمال را می‌دهند که اپل به‌زودی به مرز هزار میلیارد دلار برسد. اما تجربه به آنها آموخته که در این راستا نمی‌توان محاسبه‌های درازمدت کرد. تنها یک خلاقیت جدید کافی است تا ارزش یکی دیگر از شرکت‌های کلان بین‌المللی را در کوتاه مدت به این حد برساند.

 

ارزش فعلی پنج شرکت بزرگ در مجموع حدود ۳ هزار میلیارد دلار است. “کوچک‌ترین” آنها آمازون است که ارزشش حدود ۴۸۴ میلیارد دلار اعلام شده. فیس بوک ۴۹۷ میلیارد دلار، مایکروسافت ۵۶۲ میلیارد دلار و گوگل (آلفابت) ۶۵۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.

 

البته بانک‌ها و شرکت‌هایی در زمینه انرژی وجود دارند که درآمدشان از پنج غول نام‌برده بیشتر است اما برای ارزش‌گذاری یک شرکت تنها درآمد کافی نیست بلکه عوامل دیگری مانند سود و رشد هم نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

 

به عنوان نمونه، در سال گذشته میلادی درآمد شرکت اپل تنها از طریق فروش آیفون بیش از درآمد شرکت خودروسازی آلمانی “ب ام و” بود.

 

معرفی ۱۰ شرکت برتر جهان در عرصه اینترنت

 


 

هولدینگ “آلفابت” در کالیفرنیا آمریکا مستقر است. شرکت گوگل زیرمجموعه‌ای از این هولدینگ است. این هلدینگ در زمینه خدمات و تجارت اینترنتی، تبلیغات آنلاین، توسعه نرم‌افزار، سلامت، زیست‌فناوری و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. مقر آلفابت در “سیلیکون ولی” شهر سانفرانسیسکو آمریکاست. صاحبان این هلدینگ لری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران گوگل هستند. ارزش این شرکت در بورس ۵۱۰ میلیارد دلار است.


 

این شرکت تجارت الکترونیک مادر همه فروشگاه‌های اینترنتی است و بر اساس اطلاعاتی که خود منتشر کرده، بزرگترین شرکت حال حاضر در این حوزه. آمازون را جف بزوس در سال ۱۹۹۴ تاسیس کرد. او هنوز هم رئیس هیئت مدیره است. مقر اصلی آمازون در شهر سیاتل ایالت واشینگتن آمریکاست. از آمازون به دلیل راهکارهایی که برای فرار مالیاتی در پیش می‌گیرد، انتقاد می‌شود. ارزش این شرکت در بورس ۳۴۱ میلیارد دلار است.


 

فیسبوک را مارک زاکربرگ در سال ۲۰۰۴ پایه گذاشت. این شبکه اجتماعی با بیش از ۷/ ۱ میلیارد کاربر فعال، تبدیل به یک امپراتوری مالی بسیار گسترده شده است. البته به فیسبوک به ویژه در اروپا در زمینه حفظ حریم خصوصی انتقادهای فراوانی می‌شود. اما این امر اثری بر رشد و پیشرفت آن نداشته است. ارزش این شرکت در بورس ۳۴۱ میلیارد دلار است.


 

محل این شرکت از نظر حقوقی در جزایر “کِیمن” بریتانیاست؛ جایی که مالیات کمتری پرداخت می‌شود. اما دفتر اصلی شرکت در شنزن چین است. “تنسنت” در حوزه شبکه‌های اجتماعی، وبسایت، تلفن همراه مبتنی بر اینترنت، بازی‌های آنلاین، تجارت الکترونیک و تبلیغات فعالیت می‌کند. ارزش این شرکت در بورس ۲۰۶ میلیارد دلار است.


 

شرکت “علی بابا” مانند ebay و آمازون در عرصه تجارت الکترونیک و حراج اینترنتی فعالیت می‌کند. این شرکت را یک معلم انگلیسی به نام جک ما (Jack Ma) در سال ۱۹۹۹ در شهر هانگزو چین تاسیس کرد. شرکت یاهو پس از ۶ سال ۴۰ درصد از سهام علی بابا را خرید. در سپتامبر ۲۰۱۴ سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار نیویورک عرضه و ۲۲ میلیارد دلار معامله شد. ارزش علی بابا در بورس ۲۰۵ میلیارد دلار است.


 

گروه “پرایس‌لاین” یک شرکت آمریکایی است که در سال ۱۹۹۷ در شهر “نورواک” از ایالت کنتیکت تاسیس شد و پس از ۲ سال در سطح گسترده‌ای به شهرت رسید. این شرکت با یک پایگاه اینترنتی به شما امکان می‌دهد در هنگام سفر تاکسی، هتل یا رستوران پیدا کنید. در سال ۲۰۱۰ این وبسایت به‌عنوان برترین موتور جستجوگر برای رزرو هتل شناخته شد. ارزش این شرکت در بورس ۶۳ میلیارد دلار است.


 

اوبر یک سرویس آنلاین حمل‌ونقل است که بین راننده و مسافر ارتباط برقرار می‌کند. این سرویس از طریق وبسایت یا اپلیکیشن گوشی هوشمند قابل دسترسی است. این شرکت سانفرانسیسکویی ۲۰ درصد از کرایه را به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کند. فعالیت اوبر در کشورهای مختلف با اعتراض شرکت‌های تاکسیرانی روبه‌رو شده است. ارزش این شرکت در بورس ۶۳ میلیارد دلار است.


 

“بایدو” یک موتور جستجوگر چینی است. آمار سایت “الکسا” نشان می‌دهد که این موتور جستجوگر یکی از پنچ وبسایت برتر جهان از نظر شمار بازدیدکنندگان است. بایدو به همراهی با سانسور اینترنتی در چین متهم می‌شود. ارزش این شرکت در بورس ۶۲ میلیارد دلار است.


 

گروه خدمات “انت فایننشیل” که پیشتر با نام Alipay شناخته می‌شد، یک شرکت تابعه از گروه “علی بابا” (Alibaba) در هانگزو چین است که سرویس پرداخت آنلاین ارائه و آن را ضمانت می‌کند. ارزش این شرکت در بورس ۶۰ میلیارد دلار است.


 

شرکت “سلزفورس” در شهر سانفرانسیسکو آمریکا قرار دارد و فعالیت آن راهبری و ارائه راه‌حل مناسب در کسب و کار است. این شرکت برنامه‌هایی در فضای اینترنت می‌سازد و به عنوان یک سرویس به شرکت‌ها اجاره می‌دهد. مارک بنیوف، بنیانگذار و مدیرعامل Salesforce، سرویس شرکت خود را بی‌رقیب می‌داند. ارزش این شرکت در بورس ۵۷ میلیارد دلار است.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه