جزئیات مقاله
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
3042
0

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  • سه شنبه 29 خرداد 1397
  • ()
  • 4رأی

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که برای تمام تلاش‌هایی که جهت بازاریابی آنلاین انجام می‌گیرد، به‌کار‌برده می‌شود. کسب‌و‌کارها از مجاری دیجیتال نظیر جست‌و‌جوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبسایت‌شان برای برقراری ارتباط با مشتریان کنونی و آتی خود استفاده ‌می‌کنند.

واقعیت این است که امروزه افراد نسبت به ۱۲ سال پیش، دو برابر بیشتر در اینترنت وقت می‌گذرانند. همان‌طور که همه‌ی ما کم‌وبیش می‌دانیم، نوع خریدوفروش نیز عوض شده است و بازاریابی آفلاین مثل گذشته چندان تأثیرگذار نیست.

عبارت بازاریابی همیشه این‌گونه معنا می‌شده: توانایی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب. در تعریف امروزی بازاریابی این شما هستید که باید با مخاطبان خود درست همان‌جایی که حضور دارند، ملاقات کنید؛ یعنی در ‌اینترنت. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی عبارت است از هر نوع بازاریابی‌‌ای که ماهیت آنلاین دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع بازاریابی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی  و نیزمدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد. اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایشضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارها و روش های بازاریابی به صورت دیجیتال است. با استفاده از ابزارهای دیجیتال می توان بازاریابی را به صورت نوین انجام داد، بسیاری از افراد این تصور را دارند که بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ به یک معنا هستند، در حالیکه اینطور نیست و دیجیتال مارکتینگ شامل تمام رسانه های دیجیتال می شود اما بازاریابی اینترنتی بر روی بازاریابی در بستر اینترنت فعالیت دارد. به عنوان مثال استفاده از SMS به عنوان یک ابزار تبلیغاتی جز رسانه ها و روش های دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود اما در بازاریابی اینترنتی کاربردی ندارد. به همین دلیل می توان گفت که بازاریابی اینترنتی از روش های بازاریابی است که زیرشاخته دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد.

Digital marketing مزایای بسیار زیادی را شامل می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی سریع تر به مخاطب هدف
  • قابلیت انتخاب مخاطب هدف بر اساس مکان، جنسیت، تحصیلات، شغل و... در پلتفرم های مختلف
  • اندازه گیری اتفاقات و سنجه های مختلف
  • قابلیت بهبود سیستم در سریعترین زمان
  • امکانات متنوع تبلیغاتی
  • قیمت مناسب تبلیغات و مدیریت کمپین های تبلیغاتی

موارد فوق تنها بخشی از مزایای دیجیتال مارکتینگ هستند، ضمن اینکه این تصور در مورد انواع روش های بازاریابی اینترنتی وجود دارد که ارزان بودن مهمترین مزیت آنهاست در حالیکه بازاریابی دیجیتالی گرچه این امکان را دارد که با روش های ارزان قیمت شروع شود، اما اگر بخواهیم به صورت اصولی و حساب شده اقدام به طراحی کمپین های تبلیغاتی بکنیم و برنامه ریزی استراتژیک مناسب داشته باشیم، با بودجه کم نمیتوانیم این کار را انجام دهیم.

استفاده بهینه از تمام این ابزارها در دنیای دیجیتال، می تواند سینرژی مناسبی را جهت گسترش یک کسب و کار در اینترنت ایجاد نماید. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ به استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتالی جهت ایجاد معماری و ساختار حرفه ای در بستر اینترنت و گسترش آنها از طریق هدف گذاری و تعیین استراتژی مناسب در این زمینه اطلاق می شود. برخی از مواردی که به بازاریابی اینترنتی مرتبط هستند عبارتند از :

  • بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای : بازاریابی درونگرا یا inbound marketing و روش های مختلف مرتبط با آن، بر این اساس بنا شده اند که به جای اینکه فروشنده به دنبال مشتری باشد، مشتری به فروشنده مراجعه نماید و از طریق روش های مختلف مانند سئو، بازاریابی محتوا و... وب سایت شما بتواند مخاطب هدف را به سمت خود جذب کند. در این روش سعی میشود محتوی سایت به گونه نوشته و بهینه شود که مشتری را در مسیرش از کسب آگاهی تا قرار گرفتن در موقعیت خرید و سپس تبدیل شدن به مشتری هدایت کند و در این مسیر اطلاعات لازم برای مشتری باید بصورت انواع مختلف محتوی آماده و در اختیار او قرار بگیرد.
  • بازاریابی چریکی : استفاده از روش های خلاقانه جهت معرفی محصول به مشتری، به گونه ای که توجه او را جلب کند و باعث شود که مشتریان در مورد برند شما صحبت کنند را بازاریابی چریکی می گویند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بازاریابی چریکی چیست را مطالعه نمایید.
  • بازاریابی ویروسی : با گسترش شبکه های اجتماعی و استفاده مردم از آنها و افزایش اهمیت رسانه های اجتماعی، تبلیغات به صورت دهان به دهان و به اشتراک گذاشتن رسانه های اجتماعی توسط افراد، اهمیت بالایی پیدا کرده است. استفاده از بازاریابی ویروسی و تولید رسانه های اجتماعی به گونه ای که باعث شود افراد مختلف جامعه بیشتر در مورد آن صحبت کنند و رسانه های اجتماعی شما را به اشتراک بگذارند در حال گسترش است و جز روش های بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بازاریابی ویروسی چیست را مطالعه نمایید.یکی از مهم ترین مشخصات شبکه های اجتماعی رایگان بودن استفاده از آنها و همچنین محبوبیت آنها برای میلیونها کاربر در سراسر جهان میباشد.با استفاده از شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ میتوان با ایجاد یک محتوی جذاب و کاربر پسند در بازه زمانی بسیار کوتاهی به میلیونها کاربر دسترسی پیدا کرد و آنها را با محصول و خدمات آشنا کرد.
  • بازاریابی ایمیلی: استفاده از ابزار ایمیل، جهت اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مخاطبین از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین جهت ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی و تکنیکهای مختلف با این زمینه مانند ایجاد صفحه فرود می توانند به شما در طراحی و پیاده سازی یک کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ کمک زیادی بکنند.استفاده از ایمیل برای اطلاع رسانی و تبلیغات باید پایبند اصول خاصی باشد زیرا هر روز ده ها ایمیل مختلف برای افراد ارسال میشود و اکثریت افراد حتی بدون اینکه ایمیلها را باز کنند آن را پاک میکنند.به همین دلیل باید به صورتی ایمیلها را بصورت هدفمند نوشت که کاربر را هدایت کند و جذابیت لازم را برای او داشته باشد.
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی  و بازاریابی محتوا : بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز از اجزای مهم دیجیتال مارکتینگ هستند.حتما شنیده اید که محتوی پادشاه است.این جمله معروف بیانگر اهمیت محتوی و تولید هدفمند آن برای هر نوع سایتی است.محتوی باید بصورت متن, عکس و اینفوگرافیک, فیلم و پادکست ایجاد شود و در تولید آن کاربران هدف و نیاز آنها حتما در نظر گرفته شود.هدف از ایجاد محتوی نباید فقط پر کردن صفحات سایت باشد بلکه محتوی باید برای کاربر ارزش ایجاد کند.مشکلی را از او حل کند و پاسخ سوالی که در ذهن کاربر است را بدهد.در طول محتوی باید به این اصول دقت داشته باشید و طبق استراتژی تولید محتوی که برای سایت دارید بصورت منظم محتوی را ایجاد کنید و همچنین  آنها را هر جا که میتوانید منتشر کنید تا توسط کارابران مختلف دیده شود.

 

 برای مطالعه چند نمونه از دیجیتال مارکتینگ این قسمت را کلیک کنید 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه