جزئیات مقاله
راهنمای استارت آپ بخش دوم
3269
0

راهنمای استارت آپ بخش دوم

  • یکشنبه 20 خرداد 1397
  • ()
  • 4رأی

 

فرض کنیم شما از مرحله اول راه‌اندازی استارت‌آپ خود عبور کرده‌اید و استارت‌آپ تان یک مشکل اساسی را رفع می‌کند. راه حل تان چقدر ارزشمند است؟ دومین سوال اساسی استارت‌آپ تان این است: آیا مردم برای خدمات یا محصولات شما حاضرند پول بپردازند؟ توجه داشته باشید ''ایده‌ها'' عالی هستند اما باعث درآمدزایی نمی‌شوند. ''بیزنس‌ها'' باعث درآمدزایی می‌شوند. یکبار که بتوانید مردم را مجبور به بازکردن کیف‌پول یا دسته چکشان کنید که محصولات و خدمات شما را بخرند، آنگاه می‌توانید بگویید که ایده شما کارایی دارد.

''استثناها''

قطعا استثناهای معروفی نیز در این قانون وجود دارند: فیس بوک، توییتر، اسنپ‌چت، اینستاگرام و سایر خدماتی که در کار جمع‌ کردن کاربران با ایده "درآمدزایی پس از این" می باشند، از این استثناها هستند. تعداد کمی از استارت‌آپ‌های این‌چنینی موفق هستند و این احتمال وجود دارد که شما جزو آنها باشید.

نکته بسیار مهم

قبل از اینکه نقدینگی تان و از آن مهم‌تر، وقتتان را صرف یک ایده کنید، باید بدانید که آیا این بیزینس برای شما درآمدزایی می‌کند یا خیر. حتی قبل از تولید قسمتی یا تمام محصولتان، ضروری است که فرضیات را بررسی نمایید.

 

چگونگی تایید کردن

تاییدیه اشکال مختلفی دارد و در نهایت معیار شما برای موفقیت وابسته به تصمیم شماست.

تایید شدن می‌تواند نسبتا با هزینه کمی انجام شود. می‌تواند به صورت توصیه‌نامه، سفارشات قبلی، نمونه‌برداری، تبلیغات یا ایمیل‌های تبلیغاتی باشد.

در زیر چند روش ساده برای تایید شدن ارائه شده‌اند:

  1. صفحه مقصد:

یک صفحه ابتدایی مقصد ایجاد کنید و محصول یا ایده‌تان را آنجا با استفاده از کلمه‌های کلیدی براساس کلمه‌های کلیدی گوگل معرفی کنید و در کانال‌های اجتماعی‌تان محصولتان را گسترش بدهید.

  1. یک نظرسنجی ایجاد کنید:

نظرسنجی‌ها می‌توانند ابزار قدرتمندی برای جمع‌آوری سریع اطلاعات باشند اما باید صحیح و به دور از سوالات تعصب‌گرایانه باشند.

  1. با خودتان صادق باشید:

آیا خودتان از این محصول استفاده خواهید کرد؟ اگر جوابتان منفی است، چطور می‌خواهید بقیه را وادار به استفاده از آن کنید؟

  1. هیچ‌چیز مانع دنبال کار گشتن نمی‌شود:

با مشتریانتان که فکر می‌کنید احتمال خرید کردن از شما را دارند صحبت کنید، ایده‌تان را برایشان توضیح دهید و تلاش کنید که محصولتان را بفروشید. نظرسنجی‌های غیرشخصی روش خوبی هستند که اطلاعات جمع‌آوری کنید اما فقط به شما اطلاعات سطحی می‌دهد. با مشتریانی که هدف شما هستند وارد مکالمه شوید و تلاش کنید که در صورت امکان توصیه‌نامه جمع‌اوری کنید.

در این مرحله شما مشخص کرده‌اید که مشتریانی دارید که حاضرند برای محصول یا خدمات شما هزینه کنند. تبریک می‌گوییم! شما صاحب یک بیزینس هستید! متاسفانه همچنان اخبار بدی در سومین مرحله برای شما داریم: چند نفر حاضرند برای محصول شما هزینه کنند؟

چگونگی مورد قبول واقع شدن یک استارت‌آپ در جامعه

 

در دنیای بیزینس و استارت‌آپ، فضای رشد و مورد قبول واقع شدن مهم‌ترین چیز است. در این بخش، به شما نکته‌هایی برای وجود آوردن فضای لازم را پیشنهاد می‌دهیم.

کشش یک استارت‌آپ، به دنیا و سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که استارت‌آپ شما قابلیت رشد دارد. این یک حس متقابل است: اگر استارت‌آپ شما چیز باارزشی تولید کند، مردم از آن استفاده خواهند کرد. اگر چیز باارزشی تولید نکند، کسی از آن استفاده نخواهد کرد.

   به هرحال اگر بیزنس شما خیلی بزرگ نیست، نیاز به تلاش بیشتری برای جلب سرمایه‌گذاران دارید. اکنون شما متوجه شده‌اید که شما خریداران و بازاری دارید که ارزشمند است و متاسفانه راه رسیدن به این مرحله آسان نیست.

به هرحال کشش تنها محدود به استفاده کاربر یا حتی درآمد نیست – وجوه زیادی برای یک بیزینس وجود دارند و نشان دادن کشش در تک‌تک این وجه‌ها مفید است.

شکل‌گیری

به‌وجود آوردن بیزینسی که هنوز پروانه ثبت، شماره شناسه مالیاتی، حساب بانکی تجاری، ذخیره مالی یا کارکنانی ندارد، به اندازه بیزنسی که قانونا شکل گرفته است و یک تیم کاری تمام وقت دارد، هیجان‌انگیز نیست. این موضوع کشش بیزینس شما را در موارد قانونی نشان می‌دهد.

اولین قدم‌ها برای کسب پروانه ثبت، به‌وجود آوردن یک وبسایت و آغاز ذخیره مالی، اجازه می‌دهد که بیزینس شما از مرحله ایده‌پردازی گذر کند. و خوشبختانه انجام این مراحل نسبتا آسان هستند.

بدون طی کردن این مراحل لازم، شما را جدی نخواهند گرفت. دقیقا مثل لباس مناسب در یک مصاحبه شغلی، تضمین نمی‌کند که شما صاحلب آن شغل می‌شوید ولی بدون لباس هم نمی‌توانید بروید! تقریبا غیر ممکن است که مشتری وسرمایه‌گذار برای بیزینسی که فقط در ذهن‌تان وجود دارد ، پیدا کنید.

مشتریان

مشتریانی که پول پرداخت می‌کنند، که این هزینه باعث به‌وجود آمدن درآمد و سود می‌شود، بهترین نوع نشان دادن کشش کمپانی شماست. 

 اگر می‌توانید بدون افزایش سرمایه، تعداد خریداران خود را بیشتر کنید، شما در جایگاه خیلی خوبی قرار دارید. در واقع، استارت‌آپ‌های زیادی به اهمیت تمرکز بر کشش، زود دست پیدا می‌کنند و با جلب خریدار، نیازی به افزایش سرمایه در ابتدای راه ندارند.

   در یک موقعیت ایده‌آل، یک کارآفرین می‌تواند به سرعت محصولاتش را برای توزیع، آماده کند. متاسفانه، برای اکثر کارآفرینان، اعتبار مالی، پیش‌نیاز  تهیه یک محصول و فروش آن به مشتریان است. در این حالت، نشان دادن کشش به صورت درآمد یا سوددهی، غیرممکن نیست و خوب هم هست.

 نکته‌ دیگری که کمتر از یافتن خریدار حائز اهمیت است، مشتری علاقه‌‍مند است. کارآفرینی که توانایی گسترش محصولش را ندارد، باید برای بیزینسش در جستوجوی مشتریان علاقه‌مند باشد. این موضوع می‌تواند در قالب گواهینامه یا تمایل‌نامه  باشد اما نکته اصلی پیدا کردن مشتریانی است که عاشق محصول شما هستند و زنده هستند تا از آن استفاده کنند، می‌باشد.

  آخرین نوع مشتری که کشش شما را نشان می‌دهند، مشتریان آزاد یا همان کاربران هستند. همه مشتریان نیاز به پرداخت هزینه برای نشان دادن ارزش محصول شما را ندارند. ایده اینکه به مشتریان نمونه‌های رایگان بدهیم تا آنها را به دام خودمان بیاندازیم همواره وجود داشته است.

محصول و گسترش تیم

  هر بار تولید و تکرار تولید محصول، کشش شما را نشان می‌دهد. یادداشت برداری از مراحل مختلف بررسی محصو‌تان در پیشرفت شما نقش مهمی دارد و به شما این شانس را می‌دهد که که ببنید در طول کارتان چه چیزهایی آموخته‌اید.

   علاوه بر تولید یک محصول، رشد تیم شما نشان‌دهنده کشش شما می‌باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران عقیده دارند که باید روی سوارکار شرط بست، نه بر روی اسب! ( کارآفرین مهم‌تر از ایده است) من همواره بیشتر از ایده به شخص توجه می‌کنم.

   باید بدانم که آنها اطلاعات درست را کسب می‌کنند و حداقل بدون تلاش، اشتباه نمی‌کنند. من برای کارآفرینی ارزش قائل هستم که بتوانم به او اعتماد کنم زیرا می‌دانم که در حال تلاش برای پیشرفت در زندگی هستند.

برای یک استارت‌آپ تازه کار، تیم سرمایه‌گذاری و کارمندان خوب، برای پیشرفت، ضروری هستند.

   نقش شما به عنوان کارآفرین، یک نیروی کار تازه‌وارد و عرضه‌کننده دیدگاه‌تان، همان‌طور که نشان دهنده توانایی بیزنس‌تان می‌باشد، نشان‌دهنده توانایی شما نیز هست.

   جذب بالاترین توانایی‌ها برای استارت‌آپ تان از بین سایر گزینه‌ها به دیگران ارزش کاری که شما انجام می‌دهید را نشان می‌دهد.

   علاوه بر توانایی و استعداد بالای تیم، یک کارآفرین باید تلاش کند که از طرف جامعه و سایر شرکت‌های و افراد تاثیرگذار، مورد قبول واقع شود.

مقبولیت اجتماعی

مقبولیت اجتماعی تاییدیه بیزینس شما از طرف بقیه افراد است. ارزش و مشروعیت کار شما متناسب با ارزش افرادی است که شما را تایید می‌کنند. مقبولیت اجتماعی از چهار منبع گوناگون نشات می‌گیرد: توصیه کنندگان، مشتریان، رسانه و سرمایه گذاران

   داشتن توصیه کنندگان معتبر به سرمایه گذاران نشان می‌دهد که ایده شما ارزشمند است. اغلب، توصیه کنندگان یک کمپانی، سرمایه گذاری‌های خوبی در گذشته داشته‌اند و این تاثیر مثبت را به بیزینس کنونی بسط می‌دهند. برای آنها اعتبارشان مهم است، پس پشتیبانی از طرف آنها باعث افزایش اعتبار شما می‌شود.

  مشتریان نیز مشروعیت یک کمپانی را افزایش می‌دهند. مشتریان بزرگ در صفحات اینترنتی، مقالات و کتاب‌ها به رخ سایر مشتریان کشیده می‌شوند. هرچقدر مشتری مهم‌تر باشد، تحریک کردن سایر مشتریان برای بیان خواسته‌هایشان، آسان‌تر است.

   پوشش رسانه‌ای بیزنس شما نیز به اعتبارتان می‌افزاید. حداقل این را نشان می‌دهد که اعتبارتان به قدری است که کسی در اخبار درباره شما صحبت کند و هرچقدر اعتبارتان بیشتر شود، بهتر است. دقیقا همانند مشتریان بزرگ، رسانه باعث بیان کردن خواسته‌ها از طرف سایرین می‌باشد.

  در نهایت، سرمایه‌گذاران با سرمایه گذاریشان باعث به وجود آمدن مقبولیت زیادی می‌شوند. اگر کسی با انتظار برگشت سرمایه‌اش، در کمپانی شما سرمایه‌گذاری کند، نشانه خوبی برای سایر سرمایه‌گذاران می‌باشد. 

میتوانید بخش قبلی این مقاله را از این قسمت مطالعه بفرمایید.

میتوانید بخش بعدی این مقاله را از این قسمت مطالعه بفرمایید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه