جزئیات مقاله
راه کارهای مفید برای ارتقا SEO سایت (قسمت دوم)
12678
1

راه کارهای مفید برای ارتقا SEO سایت (قسمت دوم)

  • چهار شنبه 19 خرداد 1395
  • ()
  • 12رأی

قسمت دوم

هرچند در این مقاله قصد ندارم تعریف و چرایی خوب بودن SEO را مطرح کنم ولی برای شروع فقط کافی هست به این نکته توجه کنیم که کلمه SEO برگرفته از جمله search engine optimization  هست.

مطالب بسیاری در مورد SEO در محیط وب فارسی هست که بیشتر به صورت پراکنده به بخشی از راهکارها جهت بهبود SEO سایت می پردازند به همین جهت لازم دیدم مهمترین ابزارها و ترفندها جهت ارتقا SEO سایتمان را در یک مقاله در اختیار شما قرار بدهم. همانطور که من اعتقاد دارم بهتر است اول قورباغه ات را قورت بدهی پس در مورد SEO نیز بهتر است مهمترین کارها را اول انجام بدهیم تا بتوانیم حداکثر امتیاز را جمع کنیم.

مدیریت فایل های JS وcss

تعجب کردید؟! پس بهتره بهتون بگم که نحوه کاربرد این فایل ها و مکان قرار گیریشون در سئو و سرعت اثر بسزایی دارد. همانطور که می دانید بهتر است که فایل های js در فوتر صفحه قرار بگیرد ولی گاهی اوقات مجبور می شویم که در قسمت هدر قرارشان بدهیم. راهکاری که گوگل به ما پیشنهاد می دهد این است که در داخل تگ < script> ;  از کلمه کیدی "async" استفاده کنیم تا فایل جاوااسکریپ به صورت غیر همزمان با محتوای سایت از سرور گرفته بشود. البته خواهید دید که این راهکار برای بعضی فایل های جاوااسکریپت به دلیل نیاز به اجرا همزمان در هنگام بالا آمدن سایت مفید نیست.

در مورد فایل css بهتر است بگویم که سعی کنید استایل سایت داخل یک فایل قرار بگیرد و از استفاده کردن اینلاین دستورات css در داخل صفحات خودداری کنید.

و در آخر بهتر است فایل js و css خود را فشرده کنید که برای این مورد ابزارهای انلاین بسیاری وجود دارد که با توجه به وجود منابع راهنمای فارسی در وب جهت فشرده سازی از ذکر ادامه نحوه فشرده سازی خودداری می کنم.

گوگل وبمستر تولز یا گوگل سرچ کنسول (google web master tools)

سرویس Webmaster Tools گوگل یکی از قدرتمندترین و کاربردی ترین ابزارهای مدیریت و آنالیز وب سایت برای وبمسترهاست. استفاده از این ابزار قدرتمند امکان بررسی روزانه وضعیت وبسایت را به شما می دهد ضمن اینکه همراهی آن با دیگر ابزار قدرتمند گوگل یعنی Google Analaytics امکان تحلیل و بررسی بازدیدهای وبسایت را فراهم می کند.

این دو سرویس بسیار مفید گوگل برای سیاست گذاری و تعیین روند تولید محتوا و تبلیغات اینترنتی بکار می رود.

ثبت نام در وبمستر تولز

          طبق شعار گوگل که می گوید یک اکانت برای همه ابزارها می توانید با اکانت گوگل خوب به

ادرس https://www.google.com/webmasters/ بروید و درصورتی که اکانت گوگل دارید از طریق دکمه "sing in"  وارد حساب کاربری خود بشوید و در غیر اینصورت ابتدا برای خود حساب کاربری در گوگل ایجاد کنید و سپس مراحل بالا را تکرار کنید.

خب الان وارد داشبورد خود شده اید و از شما خواسته می شود که آدرس سایت یا وب اپلیکیشن اندروید خود را وارد کنید که برای مثال ما آدرس سایت خود را وارد می کنیم و بر روی دکمه "add property" کلیک می کنیم.

در صفحه ای که در ادامه می آید  گوگل از شما می خواهد تا تائید کنید که وب سایت وارد شده متعلق به شماست، به عبارت دیگر شما وبمستر آن هستید.

گوگل برای این کار چندین راه در اختیار شما گذاشته است اما متد پیشنهادی گوگل آپلود یک فایل HTML است که گوگل در اختیار شما می گذارد. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

روی لینک « this HTML verification file » کلیک کرده و فایل آماده گوگل را دانلود کنید.

فایل HTML دانلود شده را در شاخه روت وب سایت خود ) معمولا پوشه public_HTML  )آپلود کنید.

روی لینک موجود در مرحله سوم کلیک کرده و با بازدید از صفحه HTML آپلود شده در وب سایت خود آن را تایید کنید. 

روی دکمه Verify کلیک کنید.

اگر فایل HTML را بدرستی روی شاخه روت وب سایتتان آپلود نکرده باشید با پیغام خطا روبرو می شوید.

اما در صورتی که فایل آپلود شده بدرستی و در جای مناسب آپلود شده باشد وب سایت شما تائید شده و با شکل زیر روبرو می شوید.

پس از انجام مراحل بالا شما می توانید وارد داشبورد وب مستر تولز خود بشوید و اطلاعات مفیدی از نحوه ایندکس شدن سایت، کلمات کلیدی که موتور جستجو از سایت شما دریافت کرده، خطاهی موجود در سایت خود و راهکارهایی برای بهینه تر شدن سایت خود که گوگل به شما پیشنهاد می کند بدست بیاورید. با توجه به وجود منابع مناسب در وب فارسی و همچنین توضیحات خود گوگل وب مستر تولز از ذکر دوباره آن خود داری می کنم.

اضافه کردن نقشه سایت به گوگل وب مستر تولز

          اطلاعاتی که گوگل وب مستر تولز به ما می دهد و نحوه تفسیر آن با کمی کار کردن با داشبوردی که در اختیار ما قرار می دهد را می توان به راحتی تفسیر کرد ولی چیزی که خیلی از سایت ها به آن نمی پردازن نحوه اضافه کردن نقشه سایت به گوگل وب مستر تولز است(شاید از روی شیطنت). برای این کار چندین راهکار وجود دارد که یکی از بهترین آن ها استفاده از ابزارهای انلاین جهت ساخت نقشه سایت است که خود من از سایت  https://www.xml-sitemaps.com/ استفاده می کنم. کافیست آدرس سایت خود را وارد باکس یو ار ال کنید سپس تنضیمات دلخواه خود را انجام بدهید(به عنوان مثال نحوه به روز رسانی سایت خود را تنظیم کنید.روزانه، هفتگی و ...) سپس بر روی دکمه start کلیک کنید.

در صفحه ای که در ادامه می آید نقشه سایت با فرمت های مختلف برای دانلود کردن در اختیار شما قرار داده می شود که شما فرمت XML را دانلود کنید.

پس از دریافت نقشه سایت آن را در روت اصلی سایت خود قرار دهید. خب تا ایجا ما نقشه سایت را ایجاد و در روت اصلی قرار دادیم تنها مانده معرفی آن به گوگل وب مستر تولز که برای این کار وارد داشبورد خود بشوید ومراحل زیر را انجام دهید.

  1. در داشبورد بر روی گزینه Crawl کلید کنید و از منویی که باز می شود گزینه Sitemap را انتخاب کنید.
  2. در صفحه ای که باز می شود بر روی گزینه Add/TEST SITEMAP کلیک کرده و نام سایت مپ خود را که در روت اصلی وارد کردید را وارد کنید.به عنوان مثال "sitemap.xml" سپس بر روی گزینه تست برای تست درست بودن سایت مپ کلید کنید در این حالت تنها سایت مپ ساخته شده تست می شود و در صورت درست بودن می توانید دوباره مراحله 2 را تکرار کرده و در این حالت گزینه submit  را انتخاب کنید.

پس از انجام مراحل بالا سایت مپ شما به درستی به گوگل وب مستر تولز شما اضافه می شود.

در صورتی که پس از انجام اضافه کردن سایت مپ ستون قرمز رنگ برای شما نشان داده نشد نگران نباشید احتمالن چندیدن ساعت بعد ایجاد می شود.

گوگل آنالیز Google Analytics

ابزاری دیگه ای که گوگل در اختیار ما می گزارد جهت رصد کردن و آمارگیری از سایتمان گوگل آنالیز است. ابزاری رایگان و بسیار قدرتمند که در مقایسه با ابزارهای آمارگیری موجود در دنیای وب بدون شک یکی از بهترین ها است.

 آمار گیری صحیح و دقیق وبسایت یک موضوع میباشد و همچنین آنالیز و بررسی رفتار کاربران سایت ما موضوعی جداست که در زمینه طراحی وب سایت نقش بسزایی ایفا میکند.

ثبت نام در گوگل آنالیز

جهت ثبت نام در گوگل انالیز کافی است تنها یک اکانت گوگل داشته باشیم سپس به آدرس https://analytics.google.com/analytics/ بروید سپس با کلید بر روی گزینه sign up   کلید کرده وارد شوید. البته همانطور که در تصویر زیر هم می بینید مراحل کار گفته شده است.

خب صفحه بعد برای اضافه کردن سایت آماده هست که در عکس زیر مشاهده میکنید:

این صفحه به دو بخش تقسیم شده؛ گوگل آنالیز برای موبایل و گوگل آنالیز برای وبسایت که در این بخش به قسمت وبسایت میپردازیم.

  1. در فیلد Account Name یک نام برای سرگروه های وب سایت های خود انتخاب میکنیم، به عنوان مثال :arshspardaz
  2. در قسمت Website Name نام وبسایت خود را وارد میکنیم. آدرس وب سایت را در قسمت Website URL وارد میکنیم.
    نکته: نوع HTTP و HTTPS را وارد کنید.
  3. در بخش بعدی دسته بندی سایت خود را انتخاب کنید، به عنوان مثال آموزشی ...
  4. در قسمت بعدی یعنی Reporting Time Zone زمان محلی خود را انتخاب کنید تا آمار به صورت محلی به شما گزارش شود.

خب حالا وقتش شده که اسکریپت آمار گیر را دریافت کنید، بر روی Get Tracking ID کلیک کنید.

خب در عکس بالا میبینید که ما کد را دریافت کردیم، میتونیم مطابق با پیشنهاد گوگل آنالیز این کد را در فایلی به نام analyticstracking.php قرار بدیم (البته برای برنامه نویسان PHP  ) و کد زیر را جهت فرااخوانی فایلی که ایجاد کردیم در

 

 

اگر این کار مشکله براتون همان کدی  که به شما داده شده است را داخل تگ قرار دهید. توجه داشته باشید  که قسمت هدر سایتتان باید به گونه ای باشد که در تمامی صفحات سایتتان این کد قرار بگیرد. نکته: طبق تجربه برای اینکه بتوانید آمار درستی از گوگل آنالیز بدست بیارید مدتی (1 الی 2 هفته) از قرار دادن آمارگیر در سایتتان باید بگذرد.

گوگل دولوپر اسپید developers google speed

ابزار دیگری است که گوگل جهت توسعه سایت و بهبود سرعت و سئو در اختیار ما قرار می دهد.

برای شروع کافی است که به ادرس https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/  بروید.

در صفحه ای که برای شما نشان داده می شود آدرس سایت خود را وارد کرده و بر روی آنالیز کلید کنید.پس از چند دقیقه صفحه ای به شما نشان داده می شود که نحوه نمایش و سرعت اجرای سایت شما را هنگام فراخوانی با موبایل و کامپیوتر های رومیزی نشانتان می دهد.

فاکتورهایی در هر مورد به شما نشان داده می شود و در مورد رعایت کردن و شاید عدم رعایت کردن آن فاکتور ها دستورها و توصیه هایی گوگل به شما می دهد.

اگر مورادی که تا به حال در این مقاله خوانده اید رعایت کرده باشید مطمینن امتیاز شما بالاتر از 70 خواهد بود.

Smallseotools

فنی هست در بازی با ورق که توصیه می کنه برگ برنده را تا اخرین لحظه نگه دار. خب برگه برنده این مقاله استفاده از ابزار http://smallseotools.com/ است. اگر به این آدرس بروید تمامی ابزارهایی که برای مدیریت سئو سایت آن هم به صورت قدرتمند می خواهید به صورت یکجا به شما ارائه می شود.

به عنوان مثال به سراغ ابزار محبوب من در این ابزار می رویم. Website SEO score checker  را انتخاب کنید و در صفحه ای که برای شما باز می شود آدرس سایت خود را همراه با http  وارد کنید.

پس از چند دقیقه در داخل جدولی تمامی فاکتورهایی که باید رعایت می کردید (و شاید رعایت کردید)   به شما نشان داده می شود و به شما مکانی هایی که در آن سئو را رعایت کرده و یا نکرده اید نشان داده می شود و توضیح مختصری هم در مورد استاندارد مورد نظر داده می شود. سپس در پایان همان صفحه درجه ای بر اساس امتیازی که جمع آوری کرده اید به شما داده می شود. (من B رو تاحالا گرفتم).

ابزار بسیار قوی هست و توصیه می کنم حتما از آن استفاده کنید.

 

 

هدف من در این مقاله معرفی کارامدترین ابزارها و ترفندها جهت ایجاد سایتی مناسب بود. امیدوارم مطلوب افتد.

"کسانی که می اموزند انجام می دهند و کسانی که نمی اموزند یاد می دهند"

ناصر شاطری

با همکاری دوست خوبم محمد دهقانیان

شرکت فناوری اطلاعات آرشا پرداز

THE END

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
  • حسین
  • پنج شنبه 30 فروردین 1397

این مقاله رو کی نوشته ؟ چرا اسم نویسنده نداره بالای مقاله؟

گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه